TKMST | Lees Iris' #examenblogs...

Lees Iris' #examenblogs...

TKMST blogt over de examens! Iris (vwo) deelt haar ervaringen over de examens Geschiedenis, Engels, Wiskunde B, Nederlands, Kunst Algemeen en Aardrijkskunde in een #examenblog.

 

Te creatief voor wiskunde B
Wiskunde B (14 mei)

Het examen begint met het opnoemen van de namen. Jantje? Ja! Lisa? Ja! Iris? Ik weet niet wat luider klinkt, mijn versnellende hart of mijn stem die ‘Ja!’ zegt. Pas nu ik een woord door de gymzaal moet schreeuwen raak ik door zenuwen overvallen. Aan de andere kant, dat ik zenuwachtiger word van ‘Ja!’ zeggen dan van het naderende examen wiskunde zegt ook iets over mijn vertrouwen in mijn wiskundekennis. 

Wiskunde is niet mijn sterkste vak. En dat is een understatement. De laatste tijd leg ik het zo uit: ik ben te creatief voor wiskunde B. Bij elke som verzin ik weer nieuwe regels die niet bestaan en zowaar kunstzinnige methodes die niet mogen (om zoiets onbelangrijks als dat de noemer niet nul mag zijn, ofzo). Je zou ook kunnen stellen dat mijn basisvaardigheden ontbreken, maar dat klinkt weer zo negatief.

Mijn doel is om een 3,7 te halen voor het centrale examen. Ondertussen durf ik wel te zeggen dat die 3,7 binnen is. Het examen viel me hartstikke mee! Ik heb zeker niet alle opgaven gemaakt. De afstand die ik berekende tussen de top en een of andere halvegare lijn leek nergens op. En ik kwam al helemaal niet uit de som waarbij je de zijden van een vierkant moest berekenen dat op 1,0 lag, raakte aan de grafiek, maar waar je verder niets van wist! Iedereen die die som heeft opgelost krijgt van mij een enorm applaus. Maar, ondanks die tegenvallertjes (waar ik heus wel aan gewend ben), had ik ook momenten waarop ik ineens een antwoord had dat logisch was. Normaal heb ik die één keer per examen, nu toch zeker wel 3 keer!

Dus, laten we het zo zeggen: ik heb mijn doel bereikt, en een mooie vier is niet lelijk!

 


 

Geschiedenis: te veel en te lang
Geschiedenis (15 mei)

27 vragen is veel. Dat besefte ik me vandaag voor het eerst. Na drie uur aan uitkauwende, uitgravende, uitputtende geschiedenisvragen wist ik niet meer of de verleden tijd verboode of verbiede was. Dat bleek allebei niet te kloppen.

Voor het leren van de zogeheten kenmerkende aspecten had ik allerlei ezelsbruggetjes opgesteld, op aanraden van een vriendin. Grieken en Romeinen: welke klasse rok confronteert jongens? De 'klasse' staat voor: de klassieke vormentaal van de Grieks-Romeinse cultuur


Wat hebben die bruggen voor ezels geholpen! Dit examen was echt een kluwe van kenmerkende aspecten. Ik weet nog dat ik het een jaar geleden verdomde om die ingewikkelde zinnen uit mijn hoofd te leren. Want hoe zou het me ooit helpen in mijn leven? Maar of ik het nu wil of niet: het was hartstikke handig.

Het lastigste aan het examen was voor mij om de concentratie vol te houden. Het is een lang examen en je moet goed opletten dat je wel antwoord geeft op de manier die de Heilige Examenmakers voor ogen hebben. Want als ze zeggen: laat dit zien met de twee kenmerkende aspecten, bedoelen ze dan dat je er alleen maar twee opschrijft of dat je ook nog je levensverhaal vertelt?

De organisatie van mijn tafel was wel een dingetje vandaag. Bronnenboekje, opgavenboekje, antwoordenbladen, kladbaden, eten, drinken, marker, schrijfwaar, het lag allemaal in de weg. Tip: alles wat je niet nodig hebt op de grond, je bladen vaste plekken geven. Het laatste wat je wilt is dat je antwoorden, neer gekrast op het met bloed, zweet en tranen gekroonde papier, zomaar verdwijnen.

 


 

Examenkandidaten zijn heilig!
Engels (16 mei)

Well, I found this exam to be quite splendid, dare I say. It was like having an exquisite sip of English tea, complimented by a hint of lemon. However, I wouldn’t go as far as saying that it was as pleasant as having a spoonful of apple crumble pie with cream, the reason being that VERDORIE DIE VOLGORDE VAN DE TEKST OVER FIGURATIVE SPEECH GEWOON AL GOED STOND! k heb me toch zitten wikken en wegen! Zelf had ik al het idee dat de volgorde best gewoon abcd kon zijn. Maar, dat zouden ze nooit doen, toch? TOCH? WEL DUS! Manmanmanmanman.


Please excuse my anger, it’s just that we needed to stand in our shoes very, very stevig today.

Nu dat out of the way is… Prima examen hoor. Weer wat geleerd over baarden en dat hipsterheid in verbinding staat met ‘back to basic’ willen gaan. Mogen we ook zo een stroming voor de vrouwen alstublieft? Wapperend okselhaar, vachtjes op de benen, haartransplantaties op de decolletés… Ik zie het wel zitten.

Over puur natuur gesproken, na het examen heb ik nog even in de tuin gewerkt. Dit zeg ik niet om mijn ego te strelen, ik wil het iedereen simpelweg even aanraden. Eens iets anders doen dan alleen maar met je hoofd werken is echt heerlijk. En laten we eerlijk zijn: elke andere vorm van ontspanning komt steevast neer op iets digitaals.

Compleet off-topic: laten we een petitie maken tegen vliegjes die in de ogen, monden en oren van examenkandidaten vliegen. Laten we even eerlijk zijn: wij zijn heilig deze maand. Vliegjes moeten bestraft worden, ons kussen moet altijd lekker liggen en we hebben het recht op een aanmoedigende glimlach van elke persoon die we tegenkomen. Amen.

 

 


 

Robotsurveillanten bij de examens
Nederlands (18 mei)

Ik overdrijf maar een klein beetje wanneer ik stel dat ik veertig procent van mijn intellectuele groei tijdens dit schooljaar te danken heb aan de examenteksten Nederlands. Het komt regelmatig voor dat ik een intelligente gedachte heb die direct te herleiden valt tot deze pareltjes van de Nederlandse journalistiek. 

Zo ook vandaag. Eerst twee teksten over waarom geesteswetenschappelijke studies zo belangrijk zijn, om het hele idee vervolgens zonder genade af te maken in de derde tekst (met ironie bovendien). Heerlijk!

Hoewel… Die eerste tekst over hoe robots de wereld van ons overnemen deed me wel vol achterdocht naar de surveillanten staren. Wat als het zo ver komt dat de overheid robots inzet bij de examens? Ik heb ze goed in de gaten gehouden en concludeerde dat ze niet naar de wc zijn geweest, niets gedronken hebben en ik weet ook niet of ze wel ademden. Echte mensen kunnen bovendien niet drie uur lang nietsdoen...

Bij tekst 4 moesten we de titel 'Wat is slim?' parafraseren (in eigen woorden weergeven). Dat zo’n simpele titel zo ingewikkeld kan zijn. Mijn parafrasen waren: wat is pienter/schrander/
uitgekookt/snugger/listig/piechem/uitgeslapen? 

Nu de examenmakers een tekst hebben uitgekozen waarin staat: ‘Men kent overal de prijs, maar nergens meer de waarde van’, hoop ik dat dit idee zich verspreidt over de hele onderwijswereld. Leerlingen, ouders, leraren, overheid. Wat is de waarde van onderwijs? 

We kunnen naar school blijven gaan voor een papiertje dat ons toegang geeft tot nog meer papiertjes. Eindexamenkandidaten van nu zijn de hoofdrolspelers van morgen. Hoe leren zij de waarden waarvoor ze willen staan en waarvoor ze willen leven? Het antwoord is te vinden in de titel van tekst 1: meer filosofie!

 


 

Op wereldreis tijdens examen
Aardrijkskunde (24 mei)

"Het voelde vandaag net alsof ik mijn eerste examen ging maken. De zaal, het uitdelen en het wachten kwamen me weliswaar verdacht bekend voor, maar ik heb zo lang niks gedaan (sinds vrijdag vier ik al vakantie) dat het niet meer voelde alsof ik in de examenperiode zat. De superhandige externe motivatie die ik te danken had aan de druk van de eerste examenweek was dan ook ver te zoeken de afgelopen dagen. Mijn boeken dreigden van huis weg te lopen door gebrek aan aandacht. 

Gelukkig kwam het besef dat ik iets moest doen, toen bleek dat ik niets snapte van hoge en lage druk. In mijn ogen zat het zo: als ik ijsjes wil eten op het strand is er hoge druk en als ik oliebollen wil eten tijdens een sneeuwballengevecht lage druk. Daar red je het dus niet mee. Tijdens het opeten van mijn nagels heb ik toch nog genoeg op kunnen frissen voor het examen van vandaag: een lastige, soms heel rare, soms heel grappige en in ieder geval vreemde wereldreis.

We konden alvast genieten van wat Tour-de-France-voorpret door de juiste hoogteprofielen van de etappes aan de juiste plek te koppelen. Een leuk, tijdrovend grapje. Ook hebben we de toekomst van Saudi-Arabië gered door advies te geven over waar ze het beste hun zoete water vandaan kunnen halen. Vervolgens blikten we terug in de tijd om de aanwezigheid van 145 miljoen jaar oude stenen rond Parijs te verklaren. En tot slot verklaarden wij, op serieuze en uiterst wetenschappelijke wijze, waarom shoppen in het modekwartier van Arnhem goed is voor de wereld.

Waarom zou je nog reizen in je tussenjaar als je aardrijkskunde in je pakket hebt? Waarom drukke vliegvelden, zweterige wandelingen en vervelende insecten trotseren? Geef mij maar een examen aardrijkskunde."

 


 

Met je hoofd op het strand
Kunst Algemeen (28 mei)

Op deze warme dag was het niet altijd even comfortabel in de computerlokalen, maar dat werd gecompenseerd door leuke en overwegend toegankelijke onderwerpen, genieten van King Kong en Jurassic Park, en ontzettend mooi gregoriaans gezang. Daarnaast was de sfeer vrij feestelijk omdat velen in hun hoofd al op het strand in Albufeira, Chersonissos of Terschelling lagen. Welverdiend, zou ik zeggen.

Oké! Geef 4 redenen waarom dit examen lastig was?

1. Er waren veel vragen waarbij je redenen moest opgeven, bijvoorbeeld voor het feit dat protestanten niet van opera's en ballet hielden. Los van persoonlijke smaak dan. Succes!

2. De vragen waren te doen, maar de antwoorden die je erop moest geven zijn echt simsalabim. Zomoesten wij een stel handschoenen op een schilderij in verband brengen met aardse ijdelheid. Of een gordijn met de tijdelijkheid van het bestaan!

3. Als je woordenschat je vandaag in de steek liet, had je ook een probleem. Een mooi antwoord als 'in deze film ondersteunen de dissonanten in de muziek de naderende vliegtuigen' wordt dan: 'die vervelende, snerpende tonen klinken als je de airplanes ziet vliegen en dat heeft effect'.

4. Het was vooral lastig om in te schatten wat voor een antwoord er van je verwacht werd. Bijvoorbeeld bij die vraag over de filmmaker die vindt dat films als een steen in je schoen moeten zijn. Er is een wereld van verschil tussen ‘Lars von Trier wil dat we zijn films in onze schoenen stoppen’ of ‘Lars von Trier laat al zijn acteurs een steen in hun schoen stoppen’. 

Aangezien ik (helaas) geen Fries, Arabisch, Russisch, Spaans of Turks in mijn pakket heb, ben ik nu (niet-helaas) klaar. Voor maar liefst drie maanden. Wellicht onderbroken door een korte, maar krachtige herkansing. Hopelijk ga ik het elke dag een beetje meer geloven, want op dit moment heb ik eerder de neiging om huiswerk te maken, mijn tas in te pakken en morgen om 6:30 op te staan.

Ik blijf het gewoon herhalen: de examens zijn voorbij. De examens zijn voorbij. De examens zijn voorbij!

;