TKMST | Te creatief voor wiskunde B

Te creatief voor wiskunde B

TKMST blogt over de examens! Iris (vwo) en Selma (havo) delen hun ervaringen in een #examenblog. Wiskunde B is niet Iris' sterkste vak. Haar doel voor dit examen? Een 3,7 halen.

Het examen begint met het opnoemen van de namen. Jantje? Ja! Lisa? Ja! Iris? Ik weet niet wat luider klinkt, mijn versnellende hart of mijn stem die ‘Ja!’ zegt. Pas nu ik een woord door de gymzaal moet schreeuwen raak ik door zenuwen overvallen. Aan de andere kant, dat ik zenuwachtiger word van ‘Ja!’ zeggen dan van het naderende examen wiskunde zegt ook iets over mijn vertrouwen in mijn wiskundekennis.

Wiskunde is niet mijn sterkste vak. En dat is een understatement. De laatste tijd leg ik het zo uit: ik ben te creatief voor wiskunde B. Bij elke som verzin ik weer nieuwe regels die niet bestaan en zowaar kunstzinnige methodes die niet mogen (om zoiets onbelangrijks als dat de noemer niet nul mag zijn, ofzo). Je zou ook kunnen stellen dat mijn basisvaardigheden ontbreken, maar dat klinkt weer zo negatief.

Mijn doel is om een 3,7 te halen voor het centrale examen. Ondertussen durf ik wel te zeggen dat die 3,7 binnen is. Het examen viel me hartstikke mee! Ik heb zeker niet alle opgaven gemaakt. De afstand die ik berekende tussen de top en een of andere halvegare lijn leek nergens op. En ik kwam al helemaal niet uit de som waarbij je de zijden van een vierkant moest berekenen dat op 1,0 lag, raakte aan de grafiek, maar waar je verder niets van wist! Iedereen die die som heeft opgelost krijgt van mij een enorm applaus. Maar, ondanks die tegenvallertjes (waar ik heus wel aan gewend ben), had ik ook momenten waarop ik ineens een antwoord had dat logisch was. Normaal heb ik die één keer per examen, nu toch zeker wel 3 keer!

Dus, laten we het zo zeggen: ik heb mijn doel bereikt, en een mooie vier is niet lelijk!

Door: Iris Veltman
Vak: Wiskunde B (vwo)
Datum: 14 mei 2018

Wil jij ook bloggen of vloggen voor TKMST?
Check hier alle info of stuur een mailtje naar redactie@tkmst.nl

;