TKMST | Wat te doen tegen een black-out tijdens je toets?

Wat te doen tegen een black-out tijdens je toets?

Je hebt je goed voorbereid, de hele week geleerd en precies op het moment dat je moet presteren, krijg je een black-out! Je raakt in paniek en er komt niets meer op papier. Herkenbaar? Lees hier wat je eraan kunt doen!  

 

Wat is een black-out?

Wat gebeurt er in je lichaam bij een black-out? Een black-out is een blokkade in je hersenen. Tijdens een toets kun je spanning ervaren. In je hersenen wordt er op dat moment adrenaline aangemaakt. Als je hiervan teveel produceert, wordt de toegang tot je langetermijngeheugen tijdelijk geblokkeerd. Bij het leren van je toets stamp je informatie in je langetermijngeheugen. En door de black-out kun je daar dus niet bij.

 

Doe ademhalingsoefeningen

Het klinkt misschien suf, maar als je gaat letten op je ademhaling word je automatisch rustiger. Het enige wat je hoeft te doen is proberen te letten op hoe je in- en uitademt. Je merkt dat je even niet meer aan je toets denkt. Adem rustig tien keer door je neus in en door je mond uit. Je merkt dat je hartslag daalt en je dus rustiger wordt.

 

Begin met een vraag die je wél weet

Toetsvragen staan meestal in een bepaalde volgorde, maar dat betekent écht niet dat je deze volgorde ook altijd moet aanhouden. Als er paniek ontstaat bij een vraag die je niet weet, begin je gewoon bij een vraag die jou meer ligt. Als je dan later terugkomt bij die ene moeilijke vraag, heb je een andere focus te pakken en weet je het antwoord misschien wel!

 

Zet je negatieve gedachten om in positieve gedachten

Logisch natuurlijk dat je voor een black-out in een negatieve spiraal terechtkomt. Het lijkt bijna onmogelijk positief tegen jezelf te zijn. Maar vergeet niet dat je hartstikke je best hebt gedaan en dat de kennis ergens in jouw hoofd zit. Probeer de negatieve gedachten om te zetten in positieve gedachten, zoals: “Deze vraag weet ik even niet, maar ik kan dit en ik doe mijn best.” Soms is het lastig om iets positiefs tegen jezelf te zeggen. Een tip kan dan zijn: bedenk wat je tegen een goede vriend of vriendin zou zeggen die in jouw situatie zat. Dat kun je dus ook tegen jezelf zeggen!

 

Praat er met anderen over

Het kan zijn dat je vaker last hebt van angsten die al dan niet uitmonden in een black-out. Het is niet fijn als je hier te lang mee blijft lopen. Daarom is het niet gek om dit te bespreken met een leraar, mentor of een vertrouwenspersoon. Zij kunnen naar je luisteren, je helpen te relativeren en misschien hebben zij een goede oplossing.

 

Slaap voldoende

Te weinig slaap heeft een negatieve impact op je prestaties. Bij te weinig slaap raakt je hormoonhuishouding uit balans, waardoor je meer stresshormoon aanmaakt dan nodig is. Dus hoe minder je slaapt, hoe meer stresshormoon er in je bloed zit. Je wordt daardoor steeds gespannener. Bijvoorbeeld tijdens een toets. Probeer daarom een slaapritme aan te houden van acht uur slaap per nacht. Zo ben je goed uitgerust en heb je minder kans op een black-out.