TKMST | Eerst een burn-out en daarna er een boek over schrijven

Eerst een burn-out en daarna er een boek over schrijven

Shanice Westenberg (22) kreeg een burn-out en schreef er daarna een boek over. Inmiddels weet ze dat ze niet te veel hooi op haar vork moet nemen en waar ze op moet letten om niet weer ziek te worden.

 

In 2017 begon ik aan de mode-opleiding AMFI in Amsterdam. De werkdruk en verwachtingen waren hoog. Ik werkte keihard en ben nogal perfectionistisch. Het belangrijkste was een goed cijfer halen, een onvoldoende kon echt niet.

 

Stress, vermoeidheid, slechte weerstand  

Regelmatig kreeg ik hartkloppingen en pijn op mijn borst, maar ik snapte niet waar dat vandaan kwam. Ook was ik extreem moe en had ik een slechte weerstand. Maar alles leek beter dan stoppen met mijn studie. Dat voelde als falen. Uiteindelijk ging ik naar de dokter omdat ik maar gestrest en somber bleef. Ik realiseerde me dat ik niet nog drie jaar zo ongelukkig kon zijn en stopte met mijn studie.

 

Na drie á vier maanden ging het beter

De eerste weken sliep ik heel veel, bijna twaalf uur per etmaal. Ik merkte dat kleine dingen al snel te veel waren. Als ik één ding in mijn agenda had staan, raakte ik al in paniek. Ik probeerde te ontspannen en te schrijven. Na drie á vier maanden ging het gelukkig steeds beter met mij.

 

Studeren in Malta

Toen ik me weer beter voelde, besloot ik de studie Environmental Sustainability in Malta te volgen. Ik heb daar familie wonen en studeren aan een hbo-opleiding in Nederland riep te slechte herinneringen op. Eenmaal in Malta hoorde ik dat de opleiding vanwege te weinig inschrijvingen niet doorging. Ik kreeg 24 uur om een nieuwe opleiding te vinden. Dit leverde opnieuw heel veel stress op. Ik schreef me in voor de studie beauty specialist, maar dat paste totaal niet bij me.

 

Alles opgeschreven

Het contact met mijn familie verliep niet zo goed als verwacht. Ik voelde me eenzaam en besloot terug te gaan naar Nederland. Omdat ik niet echt iemand had om mijn verhaal aan te vertellen heb ik alles maar opgeschreven. In Nederland zocht ik werk; maar al snel had ik drie banen. Ik werd weer heel moe en kreeg weer lichamelijke klachten. Mijn burn-out kwam weer terug.

 

Mijn boek gepubliceerd

Ik moest weer gas terug nemen en in alle rust ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe opleiding. Ik kwam terecht bij de studie Creative Business in Amsterdam. Ook na de open dag leek het me superleuk. Deze studie wakkerde mijn creativiteit aan en gaf mij het zetje om mijn boek te publiceren. Het was erg spannend om een boek te publiceren met al mijn gevoelens en kwetsbaarheden, maar gelukkig kreeg ik vooral veel leuke reacties.

 

Niet alleen maar het perfecte plaatje

Ik vind het heel belangrijk dat mensen weten dat wat je op social media ziet alleen maar buitenkant is. Alles lijkt perfect maar je hebt geen idee of dat werkelijk zo is. Nu voel ik mij gelukkig goed, maar ik moet blijven opletten dat ik niet te veel dingen tegelijk doe zodat ik niet in mijn oude valkuil stap.

 

Tips van Shanice: Waaraan merk je dat je burn-outverschijnselen hebt?

  • Vaak afdwalen met je gedachten
  • Blijven stressen over dingen die nu nog niet aan de orde zijn
  • Steeds maar heel moe zijn, ook al slaap je diep
  • Voortdurend gespannen zijn, hartkloppingen of kortademigheid
  • Doffe ogen en doffe huid
  • Niet goed eten, vaker ziek
  • Depressieve gedachten

 

Tips om een burn-out te voorkomen:

  • Let op je grenzen en geef die aan
  • Neem pauzes van je werk
  • Leg minimaal een dag in de week je telefoon weg
  • Zorg dat je niet op whatsapp bereikbaar bent voor werkgerelateerde zaken
  • Beantwoord in het weekend geen mailtjes
  • Doe ook dingen waar je rustig van wordt
  • Neem voldoende rust en luister naar je lichaam

 

Boek bestellen van Shanice Westenberg?

Bestel het boek Dear Sun door een mailtje te sturen aan Shanice: shaniceborg@outlook.comof door haar een berichtje te sturen op Instagram: @shanicewestenberg.