TKMST | Ondernemen en studeren gaan prima samen

Ondernemen en studeren gaan prima samen

Maarten ontdekte tijdens zijn studie dat ondernemen in zijn bloed zit. Met een vriend richtte hij naast zijn studie een bedrijf op. Lees hier hoe hij dat aanpakte. Misschien ook iets voor jou? 

 Na mijn mbo-opleiding begon ik in Amsterdam aan Media, Informatie en Communicatie. Daarin zitten vakken als marketing en mediaethiek, maar ook een heel praktische kant. Denk aan tijdschriften ontwerpen, een radioprogramma hosten en videoproducties in alle soorten en maten. 

Nieuwsgierig naar ondernemen

Ik koos ervoor me een halfjaar bezig te houden met de specialisatie ondernemerschap. Ik wist niets van ondernemen, maar ergens trok het me. Met een groepje van vijf studenten mochten we een eigen onderneming uit de grond stampen en het verdiende geld zelf houden. Wij ontwierpen een mediapakket, een video- en fotosessie, website en logo. We verdienden zo’n 300 euro per persoon, toch lekker! 

Hobbels onderweg zijn normaal  

Je moet een heel sterk en duidelijk plan hebben voor je mensen gaat benaderen. Pas als je overal zeker van bent, kun je met volle overtuiging ‘verkopen’. Ik moest ook leren op mensen af te stappen en te vragen of zij behoefte hadden aan ons product. Dat was een bepaalde schaamte die ik moest overwinnen.

Geld verdienen met een eigen bedrijf 

Na deze specialisatie lieten we onze onderneming vallen; we waren simpelweg te druk met ons andere schoolwerk. Toch bleef het knagen bij mij. Ik wilde ermee verder om geld te verdienen met werk dat was gerelateerd aan mijn opleiding in plaats van te gaan afwassen in een restaurant.

Livestreaming 

Met een oude jeugdvriend ben ik een videoproductiebedrijf begonnen: InZoom Videoproductions. We produceren korte bedrijfsfilms, productvideo’s en videocommercials. Gelukkig leerde ik op mijn opleiding hoe je een product goed verkoopt. Bijvoorbeeld door op social media in te spelen op trends binnen de videowereld. Livestreaming is nu bijvoorbeeld populair. 

Nieuwe klanten werven 

In het begin hadden we veel klanten uit onze kennissen- en vriendenkring. Daarna moesten we nieuwe klanten zien te vinden. Na veel mailen, netwerkborrels en nieuwe mensen leren kennen, begint ons netwerk nu te groeien.

Mond-tot-mondreclame 

Mailen deden we ‘koud’. Dat betekent dat we kleine bedrijven via Instagram benaderen en hen een kort mailtje sturen met de vraag of ze interesse hadden in videocontent. Meestal horen we dan niks terug, maar soms krijgen we positieve reacties. Dan volgt vaak een gesprek en af en toe een opdracht. Daarna worden we soms gebeld door andere bedrijven die dat hebben gezien en ook zoiets willen. Zo gaat het balletje mondeling rollen. 

Een aanloopje nemen

Zelf merk ik dat ik altijd een aanloopje nodig heb. Eerst ergens even van proeven voordat ik er volle bak werk van ga maken. Zo ook met ondernemen. Je bent zelf verantwoordelijk voor het afleveren van goed werk, waardoor er wel enige druk en presentatiedrang bij komt kijken. Gelukkig houdt dat mij scherp. 

Tips als jij ook een eigen bedrijf wil beginnen

Ben jij ook nieuwsgierig naar ondernemen? 

  •        Begin met kleine stappen. ‘Proef’ er eerst van. 
  •        Loop bijvoorbeeld een dagje mee met iemand binnen de branche waarin jij interesse hebt. 
  •        Vraag of je een portfolioklus mag uitvoeren voor iemand. Je mag fouten maken, maar het geeft ook al
           verantwoordelijkheid. 
  •        Doe het samen. Je kunt altijd op iemand terugvallen en je hoeft niet in je eentje alle knopen door te hakken. 

Succes!