Dé gouden tip bij een conflict!
Als mensen zijn we constant met elkaar aan het communiceren. Vaak vinden we dit niet heel moeilijk. ’s Ochtends aan de ontbijttafel maak je een praatje met je gezin of huisgenoten. Op school bespreek je het weekend met je klasgenoten en in de supermarkt heb je het over de koetjes en de kalfjes met de caissière. Communiceren wordt pas lastig op het moment dat er belang bij komt kijken. Vandaag gaan we het hebben over het uiten van je emoties en ontevredenheden. En dan vooral hoe je dit kunt doen zonder dat er conflict/strijd ontstaat. Deze tip gaat je helpen om communiceren fijn en veilig te maken.
Voor we beginnen is het wel belangrijk om een bepaalde nuance aan te brengen. Ik probeer je in dit stuk niet te vertellen dat je niet voor jezelf op mag komen. Als iemand jou echt iets misdaan heeft dan heb je al het recht om ze dat goed duidelijk te maken! Deze tip is handig in een situatie waar je als vrienden uit wilt komen. Je wilt geen ruzie starten, maar wel je emoties uiten. Deze tip focust zich dus op groei!
De tip
Tijdens het aankaarten van een probleem is het belangrijk om vanuit je eigen emoties en ervaring te spreken. Wat ik hiermee bedoel is dat je niet zo zeer benoemt wat een ander fout doet, maar vooral aankaart wat er vervolgens met jou gebeurt. Zeg dus niet: “Je bent de hele avond alleen maar met jezelf bezig!” Op deze manier val jij je gesprekspartner namelijk aan. Dit roept weerstand op en resulteert in een welles-nietes discussie over iemands gedrag en/of intenties.
Probeer in plaats daarvan je emoties te benoemen. Dit kan als volgt klinken: “Ik weet niet of het je bedoeling was, maar ik heb het idee dat ik gister niet zo veel aandacht kreeg. Hierdoor voelde ik me erg alleen en onzeker. Hoe heb jij dit ervaren?” Op deze manier zal er hoogstwaarschijnlijk geen conflict ontstaan. Dit komt doordat jouw ervaring niet discutabel is. Niemand kan tegen jou zeggen: “Nee, je voelde je helemaal niet alleen en onzeker.”
Naast het feit dat jouw emoties nu duidelijk gecommuniceerd zijn zet je ook de deur open voor een gelijkwaardig gesprek. Dit komt doordat je geen aannames gedaan hebt over de ander zijn/haar intenties. Je biedt ze de ruimte om hun eigen ervaring van dezelfde situatie met jou te delen.
Vanaf dat punt ligt de controle vooral bij de ander. Het is nu aan hen of ze dit gesprek aan willen gaan of niet. Ervan uitgaande dat ze dit wel willen kun je vooruitgang gaan boeken. Het is belangrijk om gedurende het gehele gesprek geen aannames te doen en oprecht te luisteren. Geduld en inlevingsvermogen zijn voor beide partijen heel belangrijk. Na het begrijpen van elkaars ervaring kun je medeleven tonen en afspraken maken voor in de toekomst.
Ervaringen
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat deze tip echt werkt. Ik vermeed het uiten van mijn emoties vaak uit een soort angst voor weerstand. Ik was bang dat mijn gevoelens niet serieus genomen zouden worden. Dit gevoel ontstaat op het moment dat de ander gelijk over jou heen loopt. “Nee dat doe ik helemaal niet. Jij stelt je gewoon aan.”
Door de veranderingen na het gebruik van deze tip ben ik in gaan zien dat die opmerkingen niet echt betekenen dat ik me aanstel. De persoon die dit zegt voelt zich simpelweg aangevallen en schiet gelijk in de verdediging. Door de tip toe te passen voer ik nu hele open en fijne gesprekken waarin ruimte is voor beide ervaringen. Ik ervaar dat mijn vriendschappen sterker en oprechter zijn.
Ook mensen uit mijn directe omgeving geven aan dat deze tip ze helpt. Of het nou gaat over communicatie in een relatie, binnen een vriendschap of met je ouders: het werkt.
Mensen zijn nou eenmaal heel verschillend en hebben andere ervaringen bij dezelfde situaties. Door niks in te vullen, goed te luisteren en jouw emoties duidelijk over te brengen, komen we heel ver met zijn allen.