Onderwijswetenschappen
Niveau
Wo
Graad
Master
Vorm
Voltijd
Sector
Onderwijs en Opvoeding
In de master Onderwijswetenschappen bestudeer je onderwijs op drie verschillende niveaus: op het niveau van de leerling, de leeromgeving en de maatschappij.
Oriëntatie en verdieping van brede vraagstukken rond onderwijs staan centraal. Je doet theoretische kennis op over leren en onderwijs. Daarnaast is er aandacht voor de relatie tussen onderzoek, beleid en praktijk en breng je theoretische kennis en onderzoeks- en onderwijskundige vaardigheden in praktijk tijdens de stage en het scriptieonderzoek. Deze master richt zich op het reguliere onderwijs. Denk hierbij aan onderwijs aan heel jonge kinderen, primair onderwijs, voortgezet onderwijs en hoger onderwijs. Het gaat hierbij om leerlingen, professionals die daar werken, het materiaal dat wordt gebruikt en het beleid.
De volgende vragen staan centraal:
Hoe kan onderwijs zo goed mogelijk worden afgestemd op de kenmerken, wensen en behoeften van individuele leerlingen?
Welke rol spelen technologische ontwikkelingen in de manier waarop onderwijs wordt ingericht? En hoe kan technologie op een effectieve manier in het onderwijs worden ingezet?
Hoe kun je leraren het best begeleiden wanneer ze voor het eerst met een nieuwe instructiemethode gaan werken?
Hoe kun je kansenongelijkheid in het onderwijs tegengaan en welke rol speelt de betrokkenheid van ouders hierbij?
Oriëntatie en verdieping van brede vraagstukken rond onderwijs staan centraal. Je doet theoretische kennis op over leren en onderwijs. Daarnaast is er aandacht voor de relatie tussen onderzoek, beleid en praktijk en breng je theoretische kennis en onderzoeks- en onderwijskundige vaardigheden in praktijk tijdens de stage en het scriptieonderzoek. Deze master richt zich op het reguliere onderwijs. Denk hierbij aan onderwijs aan heel jonge kinderen, primair onderwijs, voortgezet onderwijs en hoger onderwijs. Het gaat hierbij om leerlingen, professionals die daar werken, het materiaal dat wordt gebruikt en het beleid.
De volgende vragen staan centraal:
Hoe kan onderwijs zo goed mogelijk worden afgestemd op de kenmerken, wensen en behoeften van individuele leerlingen?
Welke rol spelen technologische ontwikkelingen in de manier waarop onderwijs wordt ingericht? En hoe kan technologie op een effectieve manier in het onderwijs worden ingezet?
Hoe kun je leraren het best begeleiden wanneer ze voor het eerst met een nieuwe instructiemethode gaan werken?
Hoe kun je kansenongelijkheid in het onderwijs tegengaan en welke rol speelt de betrokkenheid van ouders hierbij?
Toelatingseisen
Hoe wordt deze opleiding beoordeeld?
Hoe tevreden waren studenten in 2024 over aspecten van deze opleiding?
Deze opleiding
Onderwijswetenschappen
|
Landelijke gemiddelde | Verschil | |
---|---|---|---|
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de sfeer op de opleiding.
Sfeer
|
8 | 8.3 | -0.3 |
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de inhoud van de opleiding, denk bijv. aan het niveau van je opleiding, de aansluiting op je vooropleiding en de kwaliteit van het studiemateriaal.
Inhoud
|
7 | 7.3 | -0.3 |
Deze opleiding
Onderwijswetenschappen
|
Landelijke gemiddelde | Verschil | |
---|---|---|---|
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over docenten, denk bijv. aan de deskundigheid van docenten en de bereikbaarheid en betrokkenheid van docenten.
Docenten
|
7.4 | 7.7 | -0.3 |
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de kwaliteit van de studiebegeleiding door de opleiding, denk bijv. aan de mogelijkheid tot en kwaliteit van begeleiding en de mate waarin de opleiding initiatief neemt in begeleiding.
Studiebegeleiding
|
8.1 | 8.1 | 0 |
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de studiefaciliteiten, denk bijv. aan de computerruimtes, de bibliotheek en de ICT-faciliteiten.
Studiefaciliteiten
|
7.4 | 7.6 | -0.2 |
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten bijvoorbeeld de aansluiting van toetsing en beoordeling bij de inhoud van de opleiding, de kwaliteit van de toetsing op vaardigheden en de bruikbaarheid van feedback.
Toetsing en beoordeling
|
7 | 7.2 | -0.2 |
Toon meer
Kennismaken met de opleiding?
Kom naar de open dag
15
mrt
Master Open Dag (on campus en online)
Tijd: 10:00 - 15:00 uur
Adres:
Houtlaan 4
6525 XZ Nijmegen
Deze instellingen hebben ook een open dag
Rijksuniversiteit Groningen - Groningen
nov
22
2024
Masterweek faculteit GMW/master's week faculty BSS
Locatie:
Tijd: 11:15 - 16:45
Universiteit van Amsterdam - Amsterdam
nov
25-30
2024
UvA Study in Amsterdam Week
Locatie:
Tijd: 00:00 - 00:00
Universiteit van Amsterdam - Amsterdam
nov
25-29
2024
UvA Study in Amsterdam Week
Locatie:
Tijd: 00:00 - 00:00
Universiteit van Amsterdam - Amsterdam
nov
25-30
2024
UvA Study in Amsterdam Week
Locatie:
Tijd: 00:00 - 00:00
Radboud Universiteit - Nijmegen
mrt
15
2025
Master Open Dag (on campus en online)
Locatie:
Tijd: 10:00 - 15:00