Tandheelkunde
Voor deze opleiding is een vastgesteld aantal plaatsen (een numerus fixus) beschikbaar en vindt een selectieprocedure plaats. Lees meer over numerus fixus.
Niveau
Wo
Graad
Bachelor
Vorm
Voltijd
Sector
Gezondheid
De mond lijkt een klein deel van ons lichaam, maar het kan grote gevolgen hebben als de mondgezondheid niet in orde is. De behandeling van een ongezonde mond moet wetenschappelijk onderbouwd zijn.
De bacheloropleiding Tandheelkunde is een eerste stap in de opleiding tot tandarts en leidt op tot een Bachelor of Science. De opleiding kent een sterke verwevenheid van theorie en praktijk en legt als geheel een brede basis aan tandheelkundige kennis en (pre)klinische (basis)vaardigheden en geeft toegang tot alle Nederlandse masteropleidingen Tandheelkunde.
Aan de basis van het onderwijs staat de ACTA-onderwijsvisie: “ACTA leidt tandartsen op die zorg verlenen, die praktijk‐ en doelgericht kunnen samenwerken, beschikken over een professionele en wetenschappelijke houding en zijn toegerust voor lifelong learning.” Vanuit deze visie is het onderwijs vormgegeven rond acht onderwijsthema's: brede ontwikkeling lifelong learning, research intensief onderwijs, competentiegericht en geïntegreerd onderwijs, activerend leren, studiesucces, preventie centraal en internationalisering en diversiteit.
Uiteraard neemt een tandarts in de behandelkeuze ook de wensen van de patiënt mee. Binnen de opleiding wordt om die reden veel aandacht besteed aan sociale vaardigheden en de communicatie met de patiënt.
De bacheloropleiding Tandheelkunde is een eerste stap in de opleiding tot tandarts en leidt op tot een Bachelor of Science. De opleiding kent een sterke verwevenheid van theorie en praktijk en legt als geheel een brede basis aan tandheelkundige kennis en (pre)klinische (basis)vaardigheden en geeft toegang tot alle Nederlandse masteropleidingen Tandheelkunde.
Aan de basis van het onderwijs staat de ACTA-onderwijsvisie: “ACTA leidt tandartsen op die zorg verlenen, die praktijk‐ en doelgericht kunnen samenwerken, beschikken over een professionele en wetenschappelijke houding en zijn toegerust voor lifelong learning.” Vanuit deze visie is het onderwijs vormgegeven rond acht onderwijsthema's: brede ontwikkeling lifelong learning, research intensief onderwijs, competentiegericht en geïntegreerd onderwijs, activerend leren, studiesucces, preventie centraal en internationalisering en diversiteit.
Uiteraard neemt een tandarts in de behandelkeuze ook de wensen van de patiënt mee. Binnen de opleiding wordt om die reden veel aandacht besteed aan sociale vaardigheden en de communicatie met de patiënt.
Toelatingseisen
C&M
Niet toelaatbaar
E&M
Niet toelaatbaar
N&G
met Natuurkunde
N&T
met Biologie
Bindend studieadvies
Aan het eind van jouw eerste studiejaar moet je aan onderstaande minimale eisen voldoen om jouw opleiding te kunnen vervolgen:
Het aantal perioden.
Periode: 12
Het aantal studiepunten die je behaald moet hebben. Voor elk vak dat je met een voldoende afsluit, krijg je studiepunten.
Minimale ECTS: 42
Hoe wordt deze opleiding beoordeeld?
Hoe tevreden waren studenten in 2024 over aspecten van deze opleiding?
Deze opleiding
Tandheelkunde
|
Landelijke gemiddelde | Verschil | |
---|---|---|---|
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de sfeer op de opleiding.
Sfeer
|
7.9 | 8.3 | -0.4 |
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de inhoud van de opleiding, denk bijv. aan het niveau van je opleiding, de aansluiting op je vooropleiding en de kwaliteit van het studiemateriaal.
Inhoud
|
7.2 | 7.4 | -0.2 |
Deze opleiding
Tandheelkunde
|
Landelijke gemiddelde | Verschil | |
---|---|---|---|
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over docenten, denk bijv. aan de deskundigheid van docenten en de bereikbaarheid en betrokkenheid van docenten.
Docenten
|
7.3 | 7.5 | -0.2 |
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de kwaliteit van de studiebegeleiding door de opleiding, denk bijv. aan de mogelijkheid tot en kwaliteit van begeleiding en de mate waarin de opleiding initiatief neemt in begeleiding.
Studiebegeleiding
|
7.3 | 7.6 | -0.3 |
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de studiefaciliteiten, denk bijv. aan de computerruimtes, de bibliotheek en de ICT-faciliteiten.
Studiefaciliteiten
|
6.5 | 7.3 | -0.8 |
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten bijvoorbeeld de aansluiting van toetsing en beoordeling bij de inhoud van de opleiding, de kwaliteit van de toetsing op vaardigheden en de bruikbaarheid van feedback.
Toetsing en beoordeling
|
7 | 7.3 | -0.3 |
Toon meer
Kennismaken met de opleiding?
Kom naar de open dag
22
nov
UvA Open Campus Dag
Tijd: 14:00 - 19:00 uur
Adres:
Gebouw E, Roetersstraat 11
1018 WB Amsterdam
Deze instellingen hebben ook een open dag
Universiteit van Amsterdam - Amsterdam
nov
22
2024
UvA Open Campus Dag
Locatie:
Tijd: 14:00 - 19:00
Radboud Universiteit - Nijmegen
nov
29+30
2024
Studiekeuzebeurs Midden
Locatie:
Tijd: 9:00 - 16:00
Universiteit van Amsterdam - Amsterdam
dec
2-13
2024
UvA Proefstuderen
Locatie:
Tijd: 9:00 - 17:00
Rijksuniversiteit Groningen - Groningen
jan
31
2025
Bachelor Open Dag
Locatie:
Tijd: 10:00 - 17:00
Vrije Universiteit Amsterdam - Amsterdam
feb
8
2025
VU Bachelor Open Dag: 8 februari 2025
Locatie:
Tijd: 9:00 - 16:30
Vrije Universiteit Amsterdam - Amsterdam
feb
8
2025
VU Bachelor Open Dag: 8 februari 2025
Locatie:
Tijd: 9:00 - 16:30
Universiteit van Amsterdam - Amsterdam
mrt
8-14
2025
UvA Bachelorweek
Locatie:
Tijd: 9:00 - 17:00
Universiteit van Amsterdam - Amsterdam
mrt
14
2025
UvA Open Campus Dag
Locatie:
Tijd: 14:00 - 19:00
Universiteit van Amsterdam - Amsterdam
apr
7-16
2025
UvA Proefstuderen
Locatie:
Tijd: 9:00 - 17:00
Rijksuniversiteit Groningen - Groningen
apr
12
2025
Bachelor Open Dag
Locatie:
Tijd: 10:00 - 17:00