Ergotherapie

Let op: deze informatie komt uit het archief en is niet meer actueel.
Niveau
Graad
Sector

Ergotherapie is een opleiding die de zorg om de medemens centraal stelt.
Ziekte of een handicap maken dagelijkse handelingen soms moeilijk tot bijna onmogelijk en de ergotherapeut helpt mensen om opnieuw zo zelfstandig mogelijk alle dagelijkse activiteiten uit te voeren.
Of het nu gaat om wonen, leren, werken, spelen of genieten van de vrije tijd, het werkveld van de ergotherapeut is ruim.




Het opleidingsprogramma bestaat uit een wetenschappelijk-theoretische basis, waarin vooral biomedische en humane vakken zitten (anatomie, pathologie, psychologie, recht, …) en een uitgebreid pakket specifiek ergotherapeutische vakken opgebouwd rond de 4 doelgroepen: geriatrie, psychiatrie, fysieke revalidatie en ontwikkelingsstoornissen.
De uiteindelijke toepassing gebeurt in de praktijkvakken, projecten of stages, waarbij de student een gerichte probleeminventarisatie leert uitvoeren en een (be)handelingsplan leert opstellen en uitvoeren.
In de opleiding wordt er tevens veel aandacht besteed aan creatieve, communicatieve en sociale vaardigheden.
In het 1ste jaar ligt de klemtoon vooral op de ontwikkeling en het functioneren van de gezonde mens.
In het 2de jaar verschuift de aandacht naar de zieke, gehandicapte en disfunctionerende mens.
In het 3de jaar ligt het accent hoofdzakelijk op het professioneel handelen als therapeut. Stages zijn een zeer belangrijk onderdeel van de opleiding.



Voor wie?


Om te starten is er geen specifieke voorkennis vereist.
Zorgzaam kunnen omgaan met mensen is zeker een troef, maar vooral je motivatie en inzet verhogen je slaagkansen.


Toelatingseisen

Hoe wordt deze studie beoordeeld?

Voltijd
Algemeen oordeel
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over het opdoen van onderzoekend vermogen binnen de opleiding, denk bijv. aan analytisch denken, het doen van praktijkgericht onderzoek en het schriftelijk rapporteren over praktijkgericht onderzoek.
Aansluiting beroepspraktijk
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over docenten, denk bijv. aan de deskundigheid van docenten en de bereikbaarheid en betrokkenheid van docenten.
Docenten
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de sfeer op de opleiding.
Sfeer
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de kwaliteit van de studiebegeleiding door de opleiding, denk bijv. aan de mogelijkheid tot en kwaliteit van begeleiding en de mate waarin de opleiding initiatief neemt in begeleiding.
Studiebegeleiding
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de studiefaciliteiten, denk bijv. aan de computerruimtes, de bibliotheek en de ICT-faciliteiten.
Studiefaciliteiten
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de tevredenheid met hun baan.
Tevreden met baan
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over het loopbaanperspectief.
Tevreden over loopbaanperspectief
-
Het tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) dat studenten geven over de toetsing en beoordeling door de opleiding, denk bijv. aan de duidelijkheid over criteria waarop getoetst wordt en het aantal toetsmomenten.
Toetsing en beoordeling
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de mate waarin je wordt voorbereid op je beroepsloopbaan, denk bijv. aan het contact dat je hebt met de praktijk (stages).
Voorbereiding beroepsloopbaan
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de wetenschappelijke vaardigheden wo.
Wetenschappelijke vaardigheden wo
-
Toon meer statistieken
Enquêtejaar 0