Orthopedagogie
De opleiding leidt je op tot opvoeder/begeleider klasse 1.
De organisatie verschilt per hogeschool: modulair / semestersysteem / thematische modules.
In het 1ste jaar krijg je een aanbod uit verschillende menswetenschappen: pedagogie, orthopedagogie, psychologie, sociologie, filosofie.
Recht behoort eveneens tot de basisvakken van het 1ste jaar.
De inhouden worden over het algemeen op een zeer verscheiden manier aangeboden: via hoorcolleges, workshops, probleem- en ervaringsgerichte werkmodules, inleefdagen, studiedagen, bezoeken aan organisaties en voorzieningen en meeloopstage gedurende een week.
In het 2de jaar bedraagt de stage ongeveer 8 weken, in het 3de jaar 14 tot 16 weken.
Wie word je?
Er is geen specifieke voorkennis vereist vanuit het secundair.
Je bent iemand die graag met mensen werkt, die zich wil inzetten voor de maatschappelijk kwetsbaren.
Je bent bereid op te komen voor hun integratie en je wilt ijveren voor tolerantie en inclusie in de samenleving?
Sociaal-agogische en communicatieve vaardigheden, luisterbereidheid, medezeggenschap, verantwoordelijkheidszin, samenwerking, creativiteit, zin voor initiatief, teamspirit en visie, stressbestendigheid en invoelingsvermogen zijn heel belangrijke vaardigheden en attitudes.
Toelatingseisen
Hoe wordt deze studie beoordeeld?
Voltijd | |
---|---|
Algemeen oordeel
|
- |
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over het opdoen van onderzoekend vermogen binnen de opleiding, denk bijv. aan analytisch denken, het doen van praktijkgericht onderzoek en het schriftelijk rapporteren over praktijkgericht onderzoek.
Aansluiting beroepspraktijk
|
- |
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over docenten, denk bijv. aan de deskundigheid van docenten en de bereikbaarheid en betrokkenheid van docenten.
Docenten
|
- |
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de sfeer op de opleiding.
Sfeer
|
- |
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de kwaliteit van de studiebegeleiding door de opleiding, denk bijv. aan de mogelijkheid tot en kwaliteit van begeleiding en de mate waarin de opleiding initiatief neemt in begeleiding.
Studiebegeleiding
|
- |
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de studiefaciliteiten, denk bijv. aan de computerruimtes, de bibliotheek en de ICT-faciliteiten.
Studiefaciliteiten
|
- |
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de tevredenheid met hun baan.
Tevreden met baan
|
- |
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over het loopbaanperspectief.
Tevreden over loopbaanperspectief
|
- |
Het tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) dat studenten geven over de toetsing en beoordeling door de opleiding, denk bijv. aan de duidelijkheid over criteria waarop getoetst wordt en het aantal toetsmomenten.
Toetsing en beoordeling
|
- |
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de mate waarin je wordt voorbereid op je beroepsloopbaan, denk bijv. aan het contact dat je hebt met de praktijk (stages).
Voorbereiding beroepsloopbaan
|
- |
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de wetenschappelijke vaardigheden wo.
Wetenschappelijke vaardigheden wo
|
- |