Marketing en Communicatie (in 1-2 jaar)
Marketing en Communicatie in 1 of 2 jaar
Creatief denken, marktonderzoek doen en customer journeys in kaart brengen: hoe overtuig je jouw doelgroep om een product of dienst te kopen? De mbo4-opleiding Marketing en Communicatie leert je alles over succesvolle reclame, communicatie en marketing.
Ga bijvoorbeeld aan de slag als (online) marketeer, grafisch vormgever, communicatiespecialist of socialmediamedewerker. Of start je eigen onderneming. Als je deze opleiding afgerond hebt, heb je je mbo4-diploma Marketing & Communication Specialist
Wat ga je leren?
Jij stelt straks mooie marketingplannen op en communiceert online en offline: van vloggen tot TikTok en van klantcontact tot search engine marketing. Daarnaast leer je over het belang van de identiteit, het imago en de reputatie van een bedrijf én duik je in de wereld van communicatie tussen culturen. Ook ontwikkel je jezelf op persoonlijk én professioneel gebied. Met de skills die jij opdoet, schud jij de beste teksten en reclamecampagnes in no-time uit je mouw.
Na de studie
Social media, online ontwikkelingen en een wereld die steeds verandert: de marketing- en communicatiebranche is altijd in beweging. Je kunt veel kanten op met je mbo-diploma Marketing en Communicatie. Wat dacht je bijvoorbeeld van (online) marketeer bij een bedrijf als Grolsch, communicatiemedewerker bij een innovatieve start-up of ga aan de slag als content- of socialmediamedewerker. Wil je weten wat je allemaal kunt worden?
Toelatingseisen
In het algemeen kun je de opleiding starten met:
- Vmbo: een diploma in de kaderberoepsgerichte, gemengde of theoretische leerweg (mavo)
- Mbo: een diploma in de basisberoepsopleiding (mbo niveau 2) of vakopleiding (mbo niveau 3)
- Havo en vwo: een overgangsbewijs van leerjaar 3 naar leerjaar 4
- Een ander diploma of bewijsstuk dat de overheid heeft erkend op basis van een ministeriële regeling.
Kijk altijd op de website van de school om te weten hoe de toelating geregeld is.
Wat leer je?
Je leert hoe je marktonderzoek op kunt zetten en hoe je de resultaten kunt gebruiken om jouw product of dienst goed in de markt te zetten. Je leert hoe je communicatie- en mediaplannen opstelt. Styling, naamgeving, slogans, verpakkingen, alles heeft invloed op hoe klanten reageren. Wervende teksten schrijven en advertenties beoordelen komen ook voorbij tijdens deze opleiding. De vakken Nederlands, Engels, rekenen en burgerschap horen standaard bij deze opleiding en je kunt vaak nog extra keuzedelen kiezen om je verder te specialiseren.