TKMST | Alles over de functie Brand manager

Alles over de functie Brand manager

Draag jij ook het liefst schoenen van een bepaald merk, omdat deze ook door je vrienden gedragen worden? En trek je het liefst kleding aan van een bepaald merk? En welk merk smartphone is populair binnen je vriendenkring? Bepaalde merken zijn erg hip en gewild. Heb je er ook wel eens over nagedacht hoe dat bereikt wordt? Een brand manager speelt hierbij een belangrijke rol. Wil jij ook ervoor zorgen dat een bepaald merk of product populair wordt? Hieronder lees je meer over welke opleidingen je kunt volgen na de middelbare school of vervolgopleiding om brand manager te worden, en wat een brand manager allemaal doet.

Hoe kun je brand manager worden en waar kun je gaan werken?

Veel brand managers hebben als basis een HBO- of WO-opleiding gevolgd in de richting van Business en Marketing. Wil je specifiek de richting op van brand management, dan zijn er een aantal opleidingsinstituten waar je terecht kunt voor opleidingen brand management, zoals Strategisch brand management of Branding & Business Development.

Branding is zodanig belangrijk geworden dat in haast alle branches wel werk te vinden is voor een brand manager. Je kunt komen te werken bij de meest uiteenlopende organisaties, van gespecialiseerde e-commerce bedrijven en webshops tot overheidsinstanties en grote bedrijven over de hele wereld. 

Wat doet een brand manager eigenlijk?

Een brand manager (of merkmanager) is iemand die verantwoordelijk is voor het uitbouwen van een merk, of het op de markt brengen van een product of merk. Het belangrijkste doel is het merk versterken naar de buitenwereld, en zo de marktpositie verbeteren. Als brand manager coördineer je werkzaamheden tijdens het gehele proces, geef je leiding aan een team van professionals uit verschillende disciplines en van verschillende afdelingen en ben je eindverantwoordelijk voor het project. Een brand manager doet allereerst kwantitatief en kwalitatief marktonderzoek naar een product of dienst, en / of analyseert de uitkomsten van onderzoeken. Verder overzie je het creatieve proces van productontwikkeling, de financiën, de communicatie- en marketingstrategie en de uiteindelijke verkoop.

Specifieke werkzaamheden als brand manager zijn onder andere:

-       Marktontwikkelingen op de voet volgen;
-       Onderzoeken van consumentenwensen en -behoeftes;
-       Ondersteuning bieden bij het ontwerpen van logo’s, huisstijl en verpakkingen;
-       Medewerkers en externe organisaties aansturen;
-       Meedenken over de lancering van nieuwe producten, diensten en/of merken;
-       Begeleiden van marketingcampagnes;
-       Opstellen en bewaking van budgetten; en
-       Monitoren van de voortgang na lancering

Verandermanagement voor succesvolle internal branding

Bij brand management houd je je overigens niet alleen maar met producten, diensten of merken bezig. Ook de mensen die werken bij het bedrijf moeten zich de nieuwe branding eigen maken. Onder de medewerkers moet draagvlak gecreëerd worden om de nieuwe koers te gaan volgen. Na een fusie of rebranding moeten ze zich bijvoorbeeld anders gaan gedragen om de nieuwe positionering of merkwaarden uit te dragen. Elk merktraject houdt daarom ook een verandertraject in. Zo’n intern verandertraject heet internal branding. Wil je als brand manager worden, dan komt ook een cursus verandermanagement goed van pas voor een succesvolle internal branding.